'Wie belangstelling wil wekken, moet provoceren'- Salvador Dalí (1904-1989)
In deze module worden gedragsstoornissen onderscheiden van gedragsproblemen. De oppositioneel-opstandige stoornis (ODD) en norm-overschrijdend-gedragsstoornis (CD) worden
uitgewerkt aan de hand van praktische voorbeelden. De gedragsstoornissen kunnen in lichte, matige of ernstige vorm voorkomen. Ze schrikken vaak af, maar waar komt het gedrag vandaan? Kun je áchter het gedrag kijken? Welke behoeften heeft de leerling en welke behoeften heb jijzelf of je collega ten aanzien van het omgaan met leerlingen met gedragsstoornissen in relatie tot de veiligheid op school en in de klas? De benadering en aanpak van leerlingen met gedragsstoornissen in de klas vormt een belangrijk onderdeel van deze training.
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Leerkrachten en intern begeleiders (IB)
Begindoelstelling
Leerkrachten en intern begeleiders die meer willen leren over leerlingen met gedragsstoornissen.
Deze module zal interactief aangeboden worden. Jouw praktijkervaring staat centraal. Kennis wordt overgedragen met gebruik van diverse werkvormen, zoals casussen over oplossingsgericht denken en audiovisueel materiaal. Ook gaan we aan de slag met de aanpak voor gedragsstoornissen.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien (10) modulen. Deze derde module maakt dus onderdeel uit van een totaal aanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.