Het doel van passend onderwijs is ervoor zorgen dat er voor alle leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte zo passend mogelijk onderwijs wordt gerealiseerd. In deze praktische cursus wordt de belangrijkste wet- en regelgevingen van passend onderwijs behandeld. Aan de hand van recente uitspraken van rechters en geschillencommissies zal gekeken worden hoe de wet- en regelgeving dat afgelopen jaren is geïnterpreteerd en wat daarvan te leren is voor de eigen schoolpraktijk.
Wie er beslist over toelating van een leerling op een school? Wanneer is er sprake van een leerling met een specifieke onderwijsbehoefte? Welke mogelijkheden heeft een school als de school handelingsverlegen is? Welke rol hebben de ouders in een zorgtraject?
Al deze zaken liggen vast in een wettelijk kader passend onderwijs. Dit kader heeft als doel dat alle leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte een passen onderwijsaanbod kunnen krijgen.
Hoe moet een school handelen als een leerling een specifieke onderwijs behoefte heeft en wat kan een school doen als dit niet (meer) lukt?
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een spicifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Schooldirecteuren, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, leerkrachten, beleidsmedewerkers schoolbesturen en betrokkenen van samenwerkingsverbanden passend onderwijs.
Werk je als beleidsmedewerker of beleidsadviseur bij een gemeentelijke organisatie, volg dan de ‘Praktijkdag Jeugdhulp en het passend onderwijs’.
Begindoelstelling
Deelnemers die willen leren wat je moet doen, waar je keuzes in kunt maken en wat de kaders zijn van jouw werkterrein. De cursus zorgt dat je beter in staat om passend onderwijs te bieden in de dagelijkse praktijk.
Interactief, met veel mogelijkheid om vragen te stellen. Het is mogelijk om van te voren casussen aan te leveren die tijdens de cursus zullen worden behandeld.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien (10) modulen. Deze negende module maakt dus onderdeel uit van een totaal aanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.