Effect van de invoering van passend onderwijs en de jeugdwet is dat in het onderwijsdomein en op gebied van jeugd op lokaal en regionaal niveau goed samengewerkt moet worden tussen gemeente en onderwijs. Kennis over elkaars werk en expertise is hierbij een belangrijk vereiste.
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Directeuren, intern begeleiders en leerkrachten. Werk je als beleidsmedewerker of beleidsadviseur bij een gemeentelijke organisatie, volg dan de ‘Praktijkdag Jeugdhulp en het passend onderwijs’.
Begindoelstelling
Directeuren, intern begeleiders en leerkrachten die willen weten welke verwachtingen zij mogen en kunnen hebben van de inzet van jeugdhulp aan leerlingen.
Theorie wordt afgewisseld met voorbeelden uit de praktijk. Het is mogelijk om van te voren casussen aan te leveren die in de cursus zullen worden behandeld.
De leerlijn 'Specialist specifieke onderwijsbehoeften' bestaat uit tien (10) modulen. Deze tiende module maakt dus onderdeel uit van een totaal aanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.