'Moeite met leren'
Waarschijnlijk een heel herkenbare situatie; een kind uit je klas komt niet tot ontwikkeling. Hoe komt dat? Zou er sprake kunnen zijn van een (licht) verstandelijke beperking? Hoe speel je daarop in? En vooral wat kun jij doen? In deze module gaan we dat met elkaar verkennen en kom je erachter wat er onder een verstandelijke beperking wordt verstaan en waar jij rekening mee kunt houden.
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Leerkrachten en intern begeleiders (IB)
Begindoelstelling
Leerkrachten en intern begeleiders die meer willen leren over leerlingen met een licht verstandelijke beperking.
Deze module zal interactief aangeboden worden. Jouw praktijkervaring staat centraal. Kennis wordt overgedragen door gebruik van diverse werkvormen, zoals bewustwordingsoefeningen, do’s en dont’s, casussen en audiovisueel materiaal.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien (10) modulen. Deze zesde module maakt dus onderdeel uit van een totaal aanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.