Meer dan ooit is er behoefte om te kunnen sturen op resultaat in het sociaal domein. Niet alleen inhoudelijk zijn er nog veel ontwikkelingen die invloed hebben op het resultaat, ook financieel is het een grote uitdaging voor gemeenten om grip op de kosten en uitvoering te krijgen.
Aan de hand van de ‘levers of control’ van Simons krijg je inzicht in alle componenten die van belang zijn om sturing in het sociaal domein vorm te geven. We hebben het over de visie en missie voor het sociaal domein, het stellen van kaders, het verzamelen en interpreteren van de juiste data en de interactie met ketenpartners en interne stakeholders. Al deze componenten moeten met elkaar in balans zijn om tot resultaat te komen.
Het blijft niet bij een theoretisch verhaal, we gaan juist in de praktijk aan de slag. Op de eerste trainingsdag behandelen we bovengenoemde thema’s in het model van Simons en passen deze toe in je eigen organisatie, dat levert een mooie analyse op van de verbeterpunten. Hier ga je de tweede dag mee aan de slag met als concreet resultaat een verbeterplan.
Met dat verbeterplan ga je in de organisatie aan de slag. Ongeveer een maand later zien we elkaar weer, wisselen we ervaringen uit en bespreken we de struikelblokken en dragen verdiepende kennis aan.
Beleidsmedewerkers, controllers, kwaliteitsmedewerkers
Dag 1:
In deze training vul je het model in voor je eigen gemeente. Tussen lesdag 1 en 2 verfijn je deze analyse en voeg je aan de hand van gesprekken met collega’s informatie toe. Deze analyse neem je mee naar de tweede trainingsdag, zodat we deze kunnen vertalen naar een plan van aanpak
Dag 2:
Dag 3 (dagdeel):
In deze hele training, maar vooral het laatste dagdeel is veel ruimte om ervaringen uit te wisselen en zo een netwerk op te bouwen.
Theorie en praktijk wisselen elkaar in deze training voortdurend af. Alle oefeningen en opdrachten zijn gericht op de eigen organisatie, zodat je daar concreet mee aan de slag kunt in je eigen organisatie.