De juridische praktijk op de afdeling Burgerzaken

Schrijf in op eerstvolgend startmoment:
02-12-2025

2 dagen
Utrecht
€1.059,00
Andere data en locaties

Vergroot je juridische kennis om de kwaliteit van je werk bij Burgerzaken te verhogen en procedures te voorkomen!

Juridische basiskennis Burgerzaken

Juridische basiskennis Burgerzaken

Als medewerker Burgerzaken ben je dagelijks actief met belangrijke gemeentelijke taken, maar vaak geen juridisch expert. Toch krijg je regelmatig te maken met wet- en regelgeving zoals de Wet BRP (Basisregistratie Personen), het Burgerlijk Wetboek, de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Wet dwangsom en de Wet open overheid (Woo). Deze wetten beïnvloeden direct jouw werkzaamheden binnen de afdeling Burgerzaken en vragen om actuele juridische kennis.

De praktijk leert dat je als medewerker Burgerzaken steeds vaker te maken krijgt met juristen, procederende burgers en formele bezwaarprocedures. Dat heeft gevolgen voor je werkprocessen, informatieverstrekking aan burgers, dossiervorming, en de manier waarop je besluiten neemt en communiceert. Goed inzicht in de juiste juridische stappen — van het schrijven van een besluit tot het afhandelen van een Woo-verzoek of verweerschrift — is essentieel voor een zorgvuldige en rechtmatige uitvoering van je taken.

circles

Voor wie is deze juridische cursus Burgerzaken?

Deze opleiding is bedoeld voor professionals binnen de gemeentelijke organisatie die werken met wet- en regelgeving in Burgerzaken. Denk aan backoffice medewerkers, kwaliteitsmedewerkers, seniormedewerkers Burgerzaken en ambtenaren van de burgerlijke stand die te maken hebben met de Wet BRP, Awb, Woo of bezwaarprocedures.

Studieprogramma

Dag 1

  • Verschil tussen procesrecht op grond van het Burgerlijk Wetboek en bestuursrecht.
  • Wanneer is een feitelijke handeling en wanneer is het een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)?
  • Op welke handelingen van Burgerzaken is de Algemene wet bestuursrecht (Awb)van toepassing?
  • In welke gevallen neem je een beslissing in de zin van de Awb?
  • Wat kan de klant doen als een bestuursorgaan te lang over zijn besluit doet?
  • Waar let je op bij het schrijven van een beslissing?
  • Aan de hand van praktijkvoorbeelden een beslissing schrijven.

Dag 2

  • Hoe verloopt een bezwaarprocedure?
  • Hoe schrijf je een verweerschrift?
  • Hoe bereid je je voor?
  • Verweerschrift schrijven en bespreken aan de hand van een praktijk voorbeeld.
  • Wanneer kan de klant om gegevens te vragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Woo)?
  • Hoe beoordeel je als gemeente een Woo verzoek?
  • Hoe verloopt een klachtprocedure?
  • Functie van de gemeentelijke of nationale ombudsman en de gevolgen daarvan op jouw werkzaamheden bij de gemeente.

Resultaat

check
Je krijgt inzicht in de invloed die de Awb, de Woo en het BW hebben op jouw dagelijkse werkzaamheden.
check
Je leert welke procedures de klant kan voeren en hoe je daar als gemeente op kan reageren.
check
Je herkent de verschillen tussen een feitelijke handeling en een besluit waartegen bezwaar gemaakt kan worden.
check
Je weet dat de klant de gemeente kan verplichten om op tijd een beslissing te nemen en hoe een klant daarvoor kan zorgen.
check
Je weet aan welke voorwaarden een besluit moet voldoen.
check
Je kent de mogelijkheden van een klant op grond van de Woo en weet hoe je daar als gemeente op kan reageren.
check
Je kunt een beslissing en een verweerschrift schrijven.

Data en details

< terug naar Opleiding overzichtspagina