De juridische praktijk op de afdeling Burgerzaken
Schrijf in op eerstvolgend startmoment:
10-10-2024
2 dagen
Utrecht
€1.029,00
Andere data en locaties
Vergroot je juridische kennis om de kwaliteit van je werk bij Burgerzaken te verhogen en procedures te voorkomen!
Inleiding
Inleiding

Als medewerker Burgerzaken ben je een vakspecialist, maar doorgaans geen doorgewinterde jurist. Dat is soms lastig omdat je in de dagelijkse praktijk te maken hebt met verschillende wetten, zoals de Wet BRP, het Burgerlijk Wetboek, de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Wet dwangsom en de Wet open overheid (Woo). 

 

Ook heb je in de praktijk steeds vaker te maken met juristen en procederende burgers.  Maar wat betekent dit voor je werkprocessen, de informatieverstrekking aan de burger, de dossiervorming, de correspondentie met klanten en de te nemen besluiten?

circles
Doelgroep

Backoffice specialisten, kwaliteitsmedewerkers, seniormedewerkers, ambtenaren van de burgerlijke stand en direct leidinggevenden die actief zijn op het vakgebied van Burgerzaken.

Studieprogramma
Dag 1
  • Verschil tussen procesrecht op grond van het Burgerlijk Wetboek en bestuursrecht.
  • Wanneer is een feitelijke handeling en wanneer is het een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)?
  • Op welke handelingen van Burgerzaken is de Algemene wet bestuursrecht (Awb)van toepassing?
  • In welke gevallen neem je een beslissing in de zin van de Awb?
  • Wat kan de klant doen als een bestuursorgaan te lang over zijn besluit doet?
  • Waar let je op bij het schrijven van een beslissing?
  • Aan de hand van praktijkvoorbeelden een beslissing schrijven.
Dag 2
  • Hoe verloopt een bezwaarprocedure?
  • Hoe schrijf je een verweerschrift?
  • Hoe bereid je je voor?
  • Verweerschrift schrijven en bespreken aan de hand van een praktijk voorbeeld.
  • Wanneer kan de klant om gegevens te vragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Woo)?
  • Hoe beoordeel je als gemeente een Woo verzoek?
  • Hoe verloopt een klachtprocedure?
  • Functie van de gemeentelijke of nationale ombudsman en de gevolgen daarvan op jouw werkzaamheden bij de gemeente.
Resultaat
check
Je krijgt inzicht in de invloed die de Awb, de Woo en het BW hebben op jouw dagelijkse werkzaamheden.
check
Je leert welke procedures de klant kan voeren en hoe je daar als gemeente op kan reageren.
check
Je herkent de verschillen tussen een feitelijke handeling en een besluit waartegen bezwaar gemaakt kan worden.
check
Je weet dat de klant de gemeente kan verplichten om op tijd een beslissing te nemen en hoe een klant daarvoor kan zorgen.
check
Je weet aan welke voorwaarden een besluit moet voldoen.
check
Je kent de mogelijkheden van een klant op grond van de Woo en weet hoe je daar als gemeente op kan reageren.
check
Je kunt een beslissing en een verweerschrift schrijven.
Data en details
< terug naar Opleiding overzichtspagina