Hybride les bij Segment
29 april 2021
Hybride les is in opkomst. Maar wat is het eigenlijk? Opleidingskundige Marike Grond vertelt.

Marike, je bent opleidingskundige bij Segment. Waar hou jij je zoal mee bezig bij Segment?

'Mijn naam is Marike Grond en ik werk bij Segment als opleidingskundige. Mijn werkzaamheden als opleidingskundige bij Segment zijn erg breed. De docenten van Segment kunnen bij mij terecht voor alle vragen die te maken hebben met leren, zoals het gebruik van diverse werkvormen, inzet van de digitale leeromgeving en het gebruik van een virtueel klaslokaal. Ook ondersteun ik docenten bij het ontwikkelen van een cursus of training. Verder geef ik een didactische training aan docenten die nieuw zijn bij Segment. Geen dag is hetzelfde!'

 

Wat is hybride lesgeven?

'Hybride lesgeven is een vorm van lesgeven waar de deelnemers zelf kunnen kiezen of ze fysiek of virtueel willen deelnemen aan een cursus. In het fysieke klaslokaal staat een camera en microfoon, zodat deelnemers ook vanuit huis mee kunnen doen aan de cursus.'

 

Wat zijn de voordelen van Hybride lesgeven?

'De deelnemers hebben een keuze tussen fysiek of virtueel deelnemen. De deelnemers die verder weg wonen of wegens corona niet aan fysieke cursus mogen deelnemen kunnen hierdoor gewoon meedoen aan een training. Daarnaast wil een groot aantal deelnemers graag weer fysiek deelnemen aan een cursus. Ook dit is mogelijk. Iedereen kan meedoen.'

 

Wat zijn de uitdagingen van hybride lesgeven voor de docent?

'De grootste uitdaging voor de docent is dat hij op twee plekken tegelijk moet zijn; in het fysieke klaslokaal en in het virtuele klaslokaal. De docent moet zijn aandacht verdelen over de fysieke en virtuele groep én de werkvormen hierop aan laten sluiten. Hierin moeten we voorkomen dat de deelnemers thuis enkel een toeschouwer zijn van de cursus.'

 

Hoe heb je de docent daar op voorbereid? Hoe zijn jullie te werk gegaan?

'Eerst is de locatie bekeken en vastgesteld waar de camera komt te staan, zodat de deelnemers thuis de fysieke deelnemers en de docent goed kunnen zien. We hebben het lesprogramma passend gemaakt voor een hybride les. We hebben gekeken welke werkvormen anders moeten en welke bestaande werkvormen nog steeds toegepast kunnen worden. Doordat de werkvormen aangepast zijn op hybride lesgeven, worden alle deelnemers betrokken.'

 

Hoe zie jij de toekomst van opleiden voor je? 

'Door de Coronacrisis heeft online leren een grote sprong gemaakt. Online vergaderen en online leren is niet meer weg te denken, ook niet bij opleiders. Toch zie je dat mensen behoefte hebben aan fysiek contact en netwerken. Combinatieleren is een vorm van leren waarin gebruik wordt gemaakt van e-tools, virtuele klaslokalen en fysieke bijeenkomsten. In de toekomst zie ik leren voor me met een rijk leerlandschap: zowel fysiek als online met gebruik van afwisselende werkvormen. Met deze lesvorm worden de deelnemers actief betrokken en kunnen ze de nieuwe kennis en vaardigheden toepassen in de praktijk.'