Financiën is een van de belangrijkste zaken waar binnen een gemeente op gestuurd wordt. Als je hiervoor verantwoordelijk bent, is het nodig om inzicht te hebben in de financiën van de gemeente en de P&C-cyclus. Om deze kennis op te doen hebben wij deze tweedaagse cursus ontwikkeld.
Beleidsmedewerkers, leidinggevenden en andere niet-financiële medewerkers die binnen hun werkzaamheden in aanraking komen met gemeentefinanciën en de (documenten in de) P&C-cyclus. Voorkennis van (gemeente)financiën is niet vereist.
Welke gelden ontvangen we als gemeente? Wat zijn algemene middelen en wat zijn specifieke middelen? Wat is het verschil tussen structurele uitgaven en incidentele uitgaven?
Welke documenten maken deel uit van de P&C-cyclus? Wie stelt welke documenten vast? Wanneer moeten deze documenten opgesteld zijn?
Hoe zijn de begroting en rekening van een gemeente opgebouwd? Wat is het BBV? Welke onderdelen van de rekening zijn voor mijn functie als beleidsmedewerker belangrijk?
Hoe ziet de balans van de gemeente er uit? Wat zijn activa en passiva? Wat is het verschil tussen reserves en voorzieningen? Waar staan mijn risico opgenomen?
Wie is waarvoor verantwoordelijk binnen een gemeente? Wat voor informatie moet er opgenomen worden in de financiële onderbouwing van een beleidsvoorstel? Waar kan je deze informatie vinden?
Wat is het verschil tussen een dekkingsvraagstuk en een financieringsvraagstuk? Welke dekkingsvoorstellen kan je wanneer inzetten?
Wanneer kan je bestemmingsreserves inzetten?
Wat is het verschil tussen een investering en een kostenpost? Welke financiële consequenties vloeien er voort uit investeringen? Welke dekkingsvoorstellen passen hierbij?
Welke controlemechanismen kent het college en de raad? Wie mag welke toepassen? Hoe hebben deze invloed op onze werkzaamheden?