Gemeentebode: een vak apart
Eerstvolgende datum:
25-11-2020 / 2 dagen
Utrecht
€ 949,00
In twee dagen ontwikkel je je kennis en vaardigheden om je taak als gemeentebode op professionele wijze in te kunnen vullen. Deze cursus is door cursisten met een 10 beoordeeld!
Inleiding
Inleiding

Als gemeentebode ben je de olie in de gemeentelijke organisatie. Je bent de spil in de organisatie rondom vergaderingen, huwelijksvoltrekkingen, ontvangsten en recepties, catering en huishoudelijke zorg en dan bied je vaak óók nog een luisterend oor.Kortom, de gemeentebode heeft vele petten op. Dat vraagt stevigheid van jou in je rol als bode.

Als vakschool voor de lokale overheid voorzien wij je van de benodigde kennis over de lokale overheid en trainen we je in de onmisbare communicatieve en assertieve vaardigheden die je nodig hebt om het vak van bode goed uit te kunnen oefenen.

Doelgroep

Gemeentebodes en/of medewerkers belast met bodetaken

Programma
Dag 1
  • Kennismaking
  • Communicatie en jouw invloed daarop
  • Het instrument ben je zelf
  • Vanuit welke positie communiceer je?
  • Hoe reageren anderen op jou?
  • Hoe stap je uit bestaande patronen?
  • Gesprekstechnieken
  • Hoe kom je over?
  • Welke vragen stel je en wanneer stel je die?
  • Hoe handel je als iets mis gaat?
  • Hoe houd je de regie in een gesprek?
  • Wat neem je mee na dag één?
Dag 2
  • Welkom en korte terugblik dag één
  • Introductieoefening met acteur (geen rollenspel)
  • Assertiviteit en nee zeggen (met acteur)
  • Hoe assertief ben je en hoe kom je over
  • Nee zeggen en tijd kopen
  • Jezelf profileren
  • Ervaringen delen en leren van elkaar
  • Experimenteren met verschillende manieren van feedback (met acteur)
  • Collega’s en bestuurders aanspreken
  • Omgaan met kritiek
  • Complimenten geven en ontvangen
  • Hoe werkt de gemeente
  • De gemeente in het staatsbestel
  • De raad, college en burgemeester
  • Taken en rollen griffier en gemeentesecretaris
  • Taken en rol Gemeentebode
  • Afsluiting
Werkwijze
Een week voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangen deelnemers een link naar de digitale leeromgeving waardoor voorbereiding op de cursus mogelijk is. Als extra bij deze cursus bieden we een e-learningmodule -met filmpjes, theorie, tips en verhalen- over feedback geven en ontvangen.
Resultaat
Je vergaart kennis over het lokale bestuur en jouw positie daarin als gemeentebode.
Je kunt een professionele houding aannemen in het spanningsveld organisatie, bestuur en publiek.
Je hebt inzicht in je eigen communicatiestijl en die van anderen.
Je zet de juiste gesprekstechnieken in, hebt inzicht in je assertiviteit en beschikt over de handvatten om anderen aan te spreken op hun gedrag.
Cursus
Docent
Fabia Hooykaas
Contact
Vragen? Neem contact op met één van onze opleidings- coördinatoren: Mirjam Alsemgeest of Hanna van Dijk. Bel 033 - 434 50 83
Blog

Gelijkwaardige en volwaardige bodes.

Dat is wat Marleen Lamé en René de Bonte voor ogen hebben. Zij zijn de leidinggevenden van het bodeteam ABG Gemeenten (een combinatie van de gemeentes Alphen Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen).

 

De gemeentebode is de olie in de gemeentelijke organisatie. De bode is de spil in de organisatie rondom vergaderingen, huwelijksvoltrekkingen, ontvangsten en recepties, catering en huishoudelijke zorg en dan biedt de bode vaak óók nog een luisterend oor. Kortom, de gemeentebode heeft vele petten op. Dat vraagt stevigheid van hem of haar in de rol als bode. Wij begeleiden een trainingstraject waarbij bodes leren steviger in hun rol te staan. En dat hebben we ook gedaan bij ABG Gemeenten.

 

Het trainingstraject

Het voordeel van het in-company traject is dat we een uitstekende intake konden doen met de leidinggevenden. Dit was input voor ons als trainers bij de verschillende trainingsonderdelen: communicatie, servicecriteria en gesprekstechnieken, feedback en persoonlijke effectiviteit. Zo konden we bijvoorbeeld extra aandacht besteden aan gedrag naar Burgemeester & Wethouders, persoonlijke verzorging, uitserveren tijdens raadsvergaderingen (niet storend) en prioriteiten stellen.

 

Wat heeft het traject de deelnemers opgeleverd?

Een resultaat van het traject is dat er elke week werkoverleg is over praktische zaken.  We sluiten even aan bij dit werkoverleg.

 

Angelique vertelt dat ze in het begin erg met de Roos van Leary bezig waren. Om te voorkomen dat het wegzakt komt ze op het idee om een poster op te hangen ter herinnering. Als er iets gezegd wordt: “Oh, nou praat je vanuit groen, rood, blauw of geel!”.

 

William vond het allemaal heel boeiend: “Als mens ga je over dingen nadenken. Het was heel nuttig. Ook het model van Eisenhower om te leren je prioriteiten te stellen”.

 

Wat bij Mensur is blijven plakken is de interactie met de Roos van Leary in combinatie met de servicecirkel. Het hand geven, oogcontact en eerst de ander zijn/haar naam laten zeggen werkt goed in de praktijk. Angelique haakt daarop aan: “En bij koffie schenken geef ik de gastheer of gastvrouw nu als laatste. Ben me bewust geworden van de etiquette”.

 

Marleen merkt dat meer vragen worden gesteld. Ze zijn met veel dingen bezig. Angelique vult aan: “Af en toe zit je in een bepaald patroon en om dat te doorbreken is lastig”. Er is nog werk aan de winkel.

 

Hoe vonden jullie het om de training met elkaar te volgen?

De bodes zijn het eens dat er meer begrip is ontstaan hoe iemand in elkaar zit. Het stukje psychologie heeft geholpen beter met elkaar te communiceren. En: “Een hele dag luisteren, daar hebben wij als bodes moeite mee. We zijn echte doeners. De training was opgedeeld in dagdelen en dat werkte heel fijn. Nu was de concentratie veel beter”.

 

Het vervolg

William heeft een leuke voor de volgende keer: hoe omgaan met mensen die je aanspreekt en die focussen op hoe je het zegt en niet op de inhoud. De aandacht is dan afgeleid van de inhoud. Daar willen ze het niet over hebben. “Vertel maar hoe je dat moet doen in de vervolgtraining.” Wordt vervolgd!

 

Fabia Hooykaas en Anneke Gros, trainers.