"The kids who need the most love will ask for it in the most unloving ways." (Russel Barkley)
Hechting; een mooi breed begrip dat refereert naar de emotionele band tussen een kind en zijn/haar verzorger. In de volksmond wordt vaak gesproken over een hechtingsstoornis, maar is het daadwerkelijk wel een stoornis? Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een stoornis om toch te kunnen spreken van een onveilige hechting. Langdurige onveilige hechting zorgt voor probleemgedrag dat tot uiting komt in gedrag naar anderen. Denk bijvoorbeeld aan geen vertrouwen hebben in zichzelf en anderen, problemen met gezagsaanvaarding, niet aanvoelen wat wel en niet kan, niet in staat zijn om relaties in stand te houden en weinig leren uit ervaringen. Het kan een uitdaging zijn om hiermee om te gaan. Wat roept het probleemgedrag bij jou op? Wat is jouw eigen kijk op hechting? In deze module wordt een beroep gedaan op zelfreflectie.
Leerplichtambtenaren, jeugdconsulenten, medewerkers sociaal team
Deze module zal interactief aangeboden worden. Jouw praktijkervaring staat centraal. Tijdens de module wordt kennis overgedragen door middel van diverse werkvormen, zoals een reflectieopdracht, intervisie gericht op aanpak en audiovisueel materiaal. Je ontvangt handelingsgerichte adviezen.
De leerlijn ‘Specifieke ondersteuningsbehoeften in het sociaal domein’ bestaat uit zeven modules.
Deze cursus is geaccrediteerd door SKJ. Deelname aan deze cursus levert 3.25 PE-punten op.