Het horen van betrokkenen in het kader van de Wet tijdelijk huisverbod vraagt in de praktijk om gerichte technieken. Het is de kunst voor de daartoe aangewezen ambtenaren en zorgverleners om tot een zo getrouw mogelijke weergave van de situatie te komen en daarbij de feiten zo helder mogelijk te krijgen, zonder te stranden in een emotionele klaaglitanie over de andere betrokkene.
Goede gesprekstechnieken zijn nodig om:
· zich duidelijk te positioneren bij het horen van betrokkenen en aan te geven waarom en waarvoor betrokkenen worden gehoord;
· de belangen van dader, slachtoffer en eventuele kinderen voor zover bekend bij politie, hulpverlening en/of interventieteam helder te krijgen om voorbereid het gesprek in te gaan;
· middels luisteren, vragen en doorvragen het gesprek te sturen op feiten en de daadwerkelijke situatie zoveel mogelijk bekend te krijgen;
· gericht om te gaan met weerstand en emoties;
· af te stemmen op minderjarigen vanaf 12 jaar die tot het huishouden behoren van degene die uit huis is geplaatst om hun mening te horen.
Ambtenaren en zorgverleners die bij het opleggen en verlengen van het huisverbod middels een hoorgesprek de zienswijze moeten vragen van betrokkenen. Dit in het kader van de Wet tijdelijk huisverbod, artikel 4:8.
welke informatie is aanwezig bij de politie, de hulpverlening, het interventieteam en hoe deze informatie te gebruiken
aangeven waarom en waarvoor wordt gebeld en wat uw taak in deze is, toelichten van vervolgstappen
welke vragen stellen en hoe? Met welk effect?
van meningen naar feiten en omstandigheden: de techniek van het doorvragen en luisteren
omgaan met belangentegenstellingen, weerstand en emoties
het horen van minderjarigen vanaf twaalf jaar en ouder: het creëren van veiligheid en vertrouwen en een effectieve manier van vragen stellen
indicatoren van het hoorgesprek en weergave in het dossier
Het programma is zodanig opgebouwd dat er afwisseling is tussen inleidingen, toelichtingen, vaardigheidsoefeningen en persoonlijke feedback. Het accent in het programma ligt nadrukkelijk op vaardigheidsoefeningen en een actieve rol van de cursisten.
Op deze manier kan de ontvangen 'feedback', in een inzichtelijk kader worden geplaatst en worden benut ter versterking van de eigen persoonlijke presentatie, communicatieve en adviesvaardigheden.
Iedere cursist krijgt de gelegenheid hoorgesprekken te oefenen gekoppeld aan praktijksituaties. Om deze situaties zo reëel mogelijk te laten verlopen, zal voor een deel van de trainingsdag een acteur worden ingezet.
Mark, juridisch medewerker Huisverbod:
Graag wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor de geweldige dag gisteren. Voor mij is het in ieder geval een hele leerzame, maar vooral hele nuttige dag geweest over de gesprekstechnieken van het horen van betrokkenen in een huisverbod. Na twee jaar had ik er een schreeuwende behoefte aan om weer eens als team compleet te zijn. Maar wat ik nog veel meer gewaardeerd heb is de chemie die er tijdens deze dag ontstond tussen ons als team. Ik heb echt bewondering voor het feit dat trainers Dick en Christien supersnel geschakeld hebben en de training bijna ongemerkt aangepast hebben aan de situatie binnen ons team. Heel veel dank aan jullie twee!