In modern agressiebeleid bepaalt de organisatie de norm. In trainingen leren medewerkers met die norm te werken maar dat is niet genoeg. Je hebt een systeem nodig waarin agressieve incidenten kunnen worden gemeld, geregistreerd en geanalyseerd en de gemeente moet actief optreden tegen die moeilijke klanten/gasten/burgers die ook nadat ze daarop zijn aangesproken, die norm blijven overtreden. Alleen op afspraak? Alleen onder begeleiding? Belverbod? Pandverbod? Stoppen met de dienstverlening is natuurlijk een uiterste stap maar wel een reële optie.
Wij werken vanuit ‘Een sluitende aanpak’ rondom agressief gedrag. Deze aanpak komt er in het kort op neer dat vervelend en agressief gedrag tegen medewerkers uiteindelijk consequenties heeft voor de persoon die dat doet en dat die consequenties ook echt worden gevoeld. Het doel van de sluitende aanpak is dan ook om vervelend en agressief gedrag te laten stoppen, niet zozeer vergelding.
In een gesprek brengen we in kaart waar jouw vraagstuk(ken) zit op het gebied van agressie en stellen we één of meer leerinterventies samen. Dit kunnen groepslessen zijn, maar ook individuele coaching van de procesbegeleider bij het maken van beleid of procesbegeleiding om dit beleid vorm te geven.
Een agressieprotocol is een weergave van wat er afgesproken is binnen de organisatie op het gebied van omgaan met agressieve inwoners, gebaseerd op de ‘sluitende aanpak’ van de overheid: agressief gedrag leidt tot een sanctie naar de inwoner.
OF
Soms zijn er complexe vraagstukken die vragen om intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen. Ook hierbij willen wij jullie begeleiden. Samen brengen we de interne en externe afdelingen en medewerkers in kaart. Met deze groep gaan we aan de slag: