Opstapcursus Burgerzaken; inclusief documentherkenning

Prijs: ā‚¬ 1.129,00
(Inclusief cursusmateriaal, koffie, thee en lunch. Excl. omzetbelasting)

Overzicht

Inleiding

Op het gebied van Burgerzaken stromen veelal mensen in die zich in korte tijd de materie eigen moeten maken. Om een volwaardige nieuwe medewerker Burgerzaken te worden, is scholing noodzakelijk. Met aanvullende scholing en praktijkervaring kan men zich verder ontwikkelen.
Nieuwe medewerkers zo snel mogelijk inzetbaar krijgen, is wat elk afdelingshoofd zich wenst. Daarvoor is het noodzakelijk de nieuwe medewerkers goed in te werken en te scholen. Dat kan met de driedaagse cursus Opstapcursus Burgerzaken van Segment.

Doelgroep

Nieuwe, herintredende (eventueel tijdelijke) medewerkers Burgerzaken of Publiekszaken die gaan werken in de frontoffice en weinig tot geen voorkennis hebben op het gebied van Burgerzaken.

Resultaat

Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat:

  1. alle reguliere Burgerzakenproducten te benoemen
  2. te weten welke procedures zich afspelen aan de balie van Burgerzaken.

Studieprogramma

Programma

De cursus is gevarieerd van opzet en ziet er als volgt uit:

  1. Dag 1: Burgerlijke stand en BRP
    1. kerntaken burgerzaken
    2. ontstaan en doel burgerlijke stand
    3. registers en akten burgerlijke stand
    4. begrippen uit het personen- en familierecht
    5. (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
    6. doel en werking van de BRP
    7. de opbouw van persoonslijsten
    8. migratieprocedures volgens de wet BRP.

  2. Dag 2: Reisdocumenten en rijbewijzen
    1. identiteitsvaststelling
    2. wet- en regelgeving
    3. soorten en inhoud reidocumenten
    4. signaleringslijst
    5. aanvraag, toestemming, verval van rechtswege
    6. inhouding en inlevering
    7. RDW en CRB
    8. rijbewijscategorieƫn
    9. eigen verklaringen CBR
    10. vernieuwing, vermissing en vervanging
    11. omwisseling buitenlands rijbewijs
    12. ongeldigverklaring en weigering

  3. Dag 3: VOG, gegevensverstrekking, nationaliteitswetgeving, kiesrecht en documenten
    1. doel en proces VOG
    2. verstrekking uittreksels en afschriften burgerlijke stand
    3. verkrijging en verlies Nederlanderschap
    4. Kieswet: kiezers & stemuitbrenging
    5. Documentherkenning
    6. beoordeling van documenten op echtheid
    7. toepassing hulpmiddelen bij beoordelen documenten
    8. profiling.


OPTIONEEL is aansluitend een vierde dag te volgen waarin er aandacht is voor de benadering van de klant en de eigen rol vanuit de gemeentelijke organisatie. Dit komt aan bod tijdens de cursus 'Klantgericht communiceren'.

Werkwijze

De meest voorkomende producten en procedures waarmee iemand te maken krijgt aan de balie worden behandeld. De beoordeling van documenten en de vaststelling van de identiteit (o.a. profiling) zijn verwerkt in een apart onderdeel.

Andere opzet voor deze cursus?
Geïnteresseerd in deze cursus, maar wilt u een andere opzet of inhoud? Neem contact met ons op.